W obecnej rzeczywistości edukacyjno-wychowawczej rola psychologów i poradni psychologiczno-pedagogicznych jest niezmiernie ważna. Trafność i rzetelność diagnozy jest podstawą efektywności dalszych działań, dlatego od kilku lat środowisko stara się wypracować kanon dobrych praktyk, który byłby skutecznym i użytecznym narzędziem w codziennej pracy psychologa w obszarze edukacji. Mamy nadzieję, że tegoroczna konferencja pomoże w wypracowaniu tego celu.
Do udziału w konferencji zapraszamy dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz psychologów. Udział w konferencji jest bezpłatny. Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego:
link
TEMATYKA
W zmieniającej się rzeczywistości polskiej szkoły przed wszystkimi pracownikami oświaty stają nowe wyzwania. Szczególną rolę w procesie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej mają psychologowie poradni, których jednym z ważnych zadań jest diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i uczniów. Aby diagnoza psychologiczna była trafna i rzetelna oraz aby stanowiła odpowiedź na potrzeby rodziców, nauczycieli, wychowawców i specjalistów szkolnych, psychologów poradni warto wyposażyć w kanon dobrych praktyk , stanowiących wsparcie w prowadzeniu procesu diagnozy.
W celu stworzenia takiego kanonu w ramach Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy PTP w 2015 roku powołano zespół psychologów, który pracował nad wstępnym projektem standardów diagnozy psychologicznej w obszarze edukacji. W lipcu 2017 Rzecznik Praw Dziecka - głęboko przekonany o sensie prowadzonych nad standardami prac – zdecydował się objąć projekt swoim patronatem a Zespół – w powiększonym decyzją RPD składzie – kontynuuje prace nad standardami.
Konferencja, adresowana do dyrektorów i psychologów poradni psychologiczno – pedagogicznych planowana jest jako forum dla dyskusji nad ostatecznym kształtem standardów diagnozy psychologicznej w edukacji. Jesteśmy przekonani, że taka forma dyskursu umożliwi stworzenie standardu realizowania usług diagnostycznych stanowiącego efektywne połączenie teoretycznych, akademickich wymogów stawianych profesjonalnej diagnozie psychologicznej z wymaganiami wynikającymi ze statutowych zadań realizowanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne. Mamy też nadzieję, że wypracowany w toku konferencji kanon dobrych praktyk będzie dostosowany do potrzeb psychologów – praktyków i traktowany przez nich jako użyteczne narzędzie w codziennej pracy.
PROGAM KONFERENCJI
DZIEŃ I (16 LISTOPADA)
9.00-10.30 – rejestracja
10.30-10.45 – powitanie uczestników
Władze Uniwersytetu SWPS oraz Marek Michalak - Rzecznik Praw Dziecka
10.45-11.30 – wykład I
Realizacja praw dziecka podczas procesu diagnozy psychologicznej
Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka
11.30-12.15 – wykład II
Projekt standardów w edukacji
prof. dr hab. Grażyna Krasowicz – Kupis, dr Katarzyna Wiejak, dr Katarzyna Gruszczyńska, dr Agata Potapska (zespół roboczy d.s. standardów diagnozy dzieci i młodzieży w edukacji, Ogólnopolska Sekcja Diagnozy PTP)
12.15-12.40 – przerwa kawowa
12.40-14.20 – warsztaty robocze - równolegle:
Podczas warsztatów omawiane będą wraz z uczestnikami propozycje standardów opisujące proces diagnozy w odniesieniu do pierwszych dwóch etapów diagnozowania
Warsztat 1 – Etap I. Rozpoznanie problemu
Warsztat 2 – Etap II. Planowanie diagnozy
14.20-15.20 – przerwa obiadowa
15.20-17.10 – warsztaty robocze - równolegle:
Podczas warsztatów omawiane będą wraz z uczestnikami propozycje standardów opisujące proces diagnozy w odniesieniu do kolejnych dwóch etapów diagnozowania
Warsztat 3 – Etap III. Etap badania diagnostycznego
Warsztat 4 – Etap IV. Etap opracowania wyników diagnozy
17.10 – zakończenie pierwszego dnia konferencji
DZIEŃ II (17 LISTOPADA)
9.00-19.45 - wykład III
Działania zmierzające do standaryzacji pracy diagnostycznej poradni psychologiczno-pedagogicznych
Elżbieta Neroj (Departament Wychowania i Kształcenia Integracyjnego, Ministerstwo Edukacji Narodowej)
9.45-10.00 – przerwa kawowa
10.00-12.00 – podsumowanie efektów prac grup warsztatowych z dnia pierwszego
12.00-12.15 – przerwa kawowa
12.15-13.45 - warsztaty robocze:
Podczas warsztatów omawiane będą wraz z uczestnikami propozycje standardów opisujące proces diagnozy w odniesieniu do ostatnich dwóch etapów diagnozowania
Warsztat 5 – Etap V. Planowanie i wdrożenie interwencji
Warsztat 6 – Etap VI. Ocena efektów interwencji i odroczone badanie kontrolne
13.45-14.45 – przerwa obiadowa
14.45-16.00 - podsumowanie efektów prac grup warsztatowych (5 i 6)
16.00 – podsumowanie dwóch dni obrad i zakończenie konferencji
ORGANIZATORZY
- Akademickie Centrum Psychoterapii i Rozwoju - Uniwersytet SWPS
- Ogólnopolska Sekcja Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
PATRONAT HONOROWY
- Rzecznik Praw Dziecka
ZGŁOSZENIA
Konferencja dedykowana jest psychologom i dyrektorom poradni psychologiczno-pedagogicznych i jest bezpłatna dla uczestników.
Udział w konferencji możliwy jest po dokonaniu rejestracji poprzez formularz rejestracyjny i otrzymaniu potwierdzenia rezerwacji miejsca przez Organizatorów:
link
Limit miejsc na konferencji jest ograniczony. Prosimy zatem o możliwie szybkie zgłaszanie chęci udziału. O możliwości rezerwacji miejsca na konferencji decyduje bowiem kolejność napływania zgłoszeń.
TERMIN I MIEJSCE
16-17 listopada 2017 r.
Uniwersytet SWPS
ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
KONTAKT
e-mail:
diagnoza.konferencja@swps.edu.pl
Zapraszamy! :)
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Praga Południe lub w kategoriach:
warsztaty
wykład