Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Mateusz Kula. 'Wykopaliska'

Mateusz Kula. 'Wykopaliska'
📅 Data: czwartek, 16 lutego 2017

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


CSW Zamek Ujazdowski
Bank Pekao Project Room
16/02 – 19/03/2017
Mateusz Kula
'Wykopaliska'

Otwarcie wystawy
16 lutego 2017, 19:00
Wystawa czynna do 19 marca 2017
Wstęp na wystawy w Bank Pekao Project Room jest bezpłatny

Kuratorka
Marta Lisok
Koordynator Bank Pekao Project Room 2017
Kamil Kuskowski
Koordynator wystawy
Michał Grzegorzek
Koordynator komunikacji
Arletta Wojtala

Formy przygotowane przez Mateusza Kulę kuszą oko pokładami brudu przeczuwanego pod powłoką smakowitej abstrakcji. Przypominają rachityczne scenografie rodem z psychodelicznego westernu albo wystawnego kinderbalu. Gigantyczny rożek, krewetka – olbrzym, koślawy totem wydają się znajome. Przywodzą na myśl widziane dawno temu eksponaty z muzeum historii naturalnej. Jak w teście Rorschacha przypominają niechciane kształty, które w przeszłości do znudzenia dręczyły wyobraźnię.

Tło dla tych karnawałowych obiektów stanowią ściany pokryte gęsto skrawkami gigantycznej wycinanki niemożliwej do odtworzenia. Zbieraninę skamieniałości rozkruszonych na drobne fragmenty. Te ułożone w równych rzędach formy są punktem wyjścia do dalszego działania, bazą prototypów domagających się materializacji, wywołania do trójwymiarowości.

Konsekwentna diagnostyka wyobraźni, którą podejmuje Kula, jest strategią typową dla jego działań. Odkąd pamięta, interesowały go różnego rodzaju klasyfikacje, systematyki, gesty wprowadzania obrazów w ruch. Organiczny aspekt jego prac, które zdają się rozrastać na własnych zasadach, stawia go w pozycji ukrytego w mroku autora drugoplanowego, inicjatora procesu twórczego, który w jego przypadku może być utożsamiany z pasją odkrywcy. Kula określa się skromnym pośrednikiem pomiędzy zebranymi wydarzeniami wizualnymi a odbiorcą. Swoją rolę widzi przede wszystkim w byciu entuzjastą, który buduje kolekcję bez jasno zdefiniowanego celu. Być może dlatego jego najnowszy zbiór przypomina uaktualnioną wersję Atlasu Mnemosyne Aby’ego Warburga, ikonograficznej kolekcji prześwietlającej mechanizmy kolektywnej pamięci. Idąc tym tropem, Kula przemierza tu jednak daleko bardziej przyziemne terytoria.

Obszarem, na którym poszukuje matryc dla swoich form, jest Polska B. Tam, gdzie z perspektywy stolicy kończy się cywilizacja, a zaczyna działający na wyobraźnię estetyczny interior. Ląd zapełniony lasem, ugorami, mgłą, błotem pośniegowym, a przede wszystkim budzącymi przestrach reklamami podejrzanych produktów i usług. Banerami i szyldami, zapowiadającymi potencjalnie ryzykowne sytuacje, które mogą stać się udziałem zahipnotyzowanego ich czarem klienta. Z tej perspektywy wizualność polskich peryferii jawi się jako ogromne muzeum, które domaga się skatalogowania i nazwania.

Porywający się na to wyczerpujące zadanie Kula sięga do popularnego zbioru clipartów z początku lat dziewięćdziesiątych, pochodzącego z katalogu dodawanego do programu Corel Draw 3.0. Był on wtedy impulsem do powstania małych firm poligraficznych: fabryk obrazków, które sformatowały wyobraźnię i ukształtowały wygląd miast byłego bloku wschodniego. Kula przeskalowuje znalezione tam kształty. Rozgrzebuje tym samym umowne początki amatorskiej reklamy.

Po wydarciu clipartów z ich naturalnego środowiska traktuje je z delikatnością doświadczonego archeologa, który ostrożnie pochyla się nad każdym nowym znaleziskiem. W skupieniu rozbiera je na części pierwsze, przycina, na powrót skleja, ale już w nowej konfiguracji, odbarwia i obiera ze szczegółów, by po umieszczeniu w zaciszu galerii porzucić je na pastwę interpretacji. I tak wybrakowane formy wdzięczą się do widza, pokazując swoją jasną stronę. To, co grzecznie zaprojektowane, zostaje daleko za nami, a to, co podane do zbadania, to instalacja z wizualnych odpadków. Wstydliwa estetyka, w której jesteśmy zanurzeni znacznie głębiej, niż nam się wydaje.

Mateusz Kula urodził się w 1983 roku. Autor instalacji, tekstów, obiektów, fotografii, wideo. Studiował filozofię i filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Art & Science na University of Applied Arts w Wiedniu. Obecnie jest w trakcie studiów doktoranckich na Wydziale Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Członek Fundacji ’36,6. Brał udział w wystawach „SFX:PUBLICZNOŚĆ" w Westfaelisher Kunstferein w Munster w 2005 roku, „Imhibition" w Muzeum Narodowym w Krakowie w 2006 roku„ Nie ma sorry” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 2009 roku, „Body in the Library" w BWA Wrocław w 2010 roku, „Jerzy Ludwiński. Wypełniając puste pola” w 2011 roku w CSW Znaki Czasu w Toruniu, „Rękawiczki Jeffa Koonsa” w CSW Kronika w Bytomiu w 2012 roku, w projekcie „Spoczywanie” w 2015 roku, „Z mojego okna widać wszystkie kopce” w Bunkrze Sztuki w 2016 roku. Najważniejsze wystawy indywidualne: „End Of Time” w Kunsthaus w Dreźnie w 2015 roku i „Zestawy” w Galerii Widna w Krakowie w 2016 roku. Jego prace znajdują się w kolekcjach Galerii Bunkier Sztuki, Galerii Miroslava Kubika w Litomyslu i Galerii Kronika w Bytomiu. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Bank Pekao Project Room
We współpracy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Banku Pekao SA. narodził się projekt wspierający młodą sztukę: Bank Pekao Project Room. Począwszy od kwietnia 2012 roku CSW prezentuje najciekawsze projekty przygotowane przez polskich twórców. Do tej pory odbyło się ok. 50 wystaw, m.in. takich artystów jak: Dorota Buczkowska, Kama Sokolnicka, Aleksandra Waliszewska, Piotr Grabowski, Przemek Matecki, Tymek Borowski, Michał Frydrych, Katarzyna Przezwańska, Jakub Woynarowski, Łukasz Surowiec czy Małgorzata Szymankiewicz.
Po pięciu latach cykl wystaw zmienia formułę na konkursową: spośród wszystkich tegorocznych prezentacji w Project Room międzynarodowe jury wybierze laureatów Nagrody Głównej (o wartości 20 000 zł) oraz II Nagrody (o wartości 10 000 zł). Przyznana zostanie również Nagroda Publiczności. Wyniki Konkursu opublikowane zostaną na stronie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski na początku 2018 roku.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: wystawa
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧