Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

Performance w ramach Butohpolis 2024

Performance w ramach Butohpolis 2024
📅 Data: piątek, 17 maja 2024

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Mokotów, Służewski Dom Kultury ul. Jana Sebastiana Bacha 15 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama
Butohpolis. VI Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh
25.04-18.05.2024 Warszawa
Kuratorka: Sylwia Hanff
WSTĘP WOLNY

17 maja, godz. 19.00
Służewski Dom Kultury ul. Jana Sebastiana Bacha 15
PERFORMANSE
• „Współczesne fale” Luan Machado (Brazylia/Holandia)
• „Przejrzystość. Płonące serce ciemnego Nieba” LimenButoh/Sylwia Hanff (Polska) & Alexandre Yterce (Francja)
• Video-Art. „Rytuał Białej Kozy” Sokół/Hołubowska/Zabielska


"WSPÓŁCZESNE FALE"
TANIEC: LUAN MACHADO (Brazylia/Holandia)
MUZYKA AKUSMATYCZNA: DANTE TANZI
Zainspirowany Morzem Śródziemnym performans jest zaproszeniem do rozszyfrowania rzeczywistości, udoskonalenia wewnętrznego spojrzenia, dostrzeżenia wspólnego horyzontu poza chaosem. Morze Śródziemne - miejsce, w których powstały jedne z najstarszych cywilizacji świata - stało się dziś sceną dramatu uchodźców i migrantów uciekających lub emigrantów, aby przetrwać. Spektakl został zbudowany z muzyki stworzonej już przez Dantego Tanziego. Mogą istnieć różne sposoby spotkania między tańcem butoh, hieratycznym i duchowym, a tym utworem, chaotycznym i chwiejnym. Ale tylko od wrażliwości tych, którzy tańczą, zależy, czy i jak to spotkanie stanie się możliwe, koncentrując się na katartycznych i prowokacyjnych aspektach.
LUAN MACHADO - artysta pochodzenia włosko-brazylijskiego, studiował teatr na University of Arts of Paraná oraz zarządzanie informacją w dziedzinie technologii informatycznych na Uniwersytecie Federalnym w Rio de Janeiro. Mieszkał w Nowym Jorku, z produkcjami prowadzonego przez siebie zespołu Paris Blues - założonego w 2012 r. brał udział w festiwalach na całym świecie. Przeniósł się do Włoch, gdzie tworzył nowe projekty i bywał na festiwalach w całej Europie. Obecnie mieszka w Amsterdamie.

„PRZEJRZYSTOŚĆ. PŁONĄCE SERCE CIEMNEGO NIEBA (NARODZINY)”
SYLWIA HANFF & ALEXANDRE YTERCE
Koncepcja: Sylwia Hanff & Alexandre Yterce
Reżyseria, taniec: Sylwia Hanff
Muzyka akusmatyczna: Alexandre Yterce
Video feedback art.: Damian Żak
PRZEJRZYSTOŚĆ
W ciemności ciała widzę
Płonące serce ciemnego nieba
Kropla krwi wpadająca w Pustkę
Nie wiemy, co zrobić z naszą nadzieją
Czy chcesz przeciąć mnie na pół, żeby zobaczyć nieskończoność?
Czy chcesz przeciąć mnie na pół, żeby zobaczyć światło?
Kropla ognia wpadającą w Pustkę
Narodziny
„Przypuściwszy, że powiedzieliśmy „tak” do jednej jedynej chwili, przez to powiedzieliśmy „tak” nie tylko do siebie samych, lecz do całego istnienia. Albowiem nic nie istnieje oddzielnie, ani w nas samych, ani w rzeczach: i jeśli tylko raz jedyny dusza nasza jak struna zadrgała i zadźwięczała od szczęścia, trzeba było wszystkich wieczności, żeby spowodować to jedno stanie się i cała wieczność w tym jednym mgnieniu naszego „tak” została przytaknięta, wyzwolona, usprawiedliwienia i potwierdzenia godną.”
‘Wola mocy” Fryderyk Nietzsche (&478, tłumaczenie: ‌Konrad Drzewiecki, Stefan Fryc)
SYLWIA HANFF - magister filozofii UW, pionierka i najbardziej rozpoznawalna polska performerka butoh (butoh uczyła się u największych mistrzów; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych warsztatach w Polsce i na świecie), reżyserka, choreografka, menadżerka kultury i kuratorka projektów artystycznych, społeczno-kulturalnych oraz z zakresu edukacji kulturalnej. Od 22 lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizując wydarzenia artystyczne i zapraszając zagranicznych artystów do udziału w swoich projektach. Stworzyła Butohpolis. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh, którego jest kuratorką. Na scenie od 27 lat - wystąpiła w ponad 40 spektaklach teatrów instytucjonalnych i niezależnych. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, w którym stworzyła 25 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Występuje w Polsce i na świecie (USA, Japonia, Francja, Włochy, Holandia, Łotwa). Była aktorką zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy/ Teatr Żydowski w Warszawie, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową. Od 20 lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i ruchem, w tym długoterminowe projekty edukacyjne (Mazowiecka Nagroda Inspiracji Kulturalnych “Impuls Kultury” 2021 w kategorii “Projekt wykorzystujący nowoczesne technologie i innowacyjne formy przekazu” za projekt „Nie wiem kim był Grotowski. Laboratorium kultury czynnej”). Została opisana w książce J. Majewskiej „The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland” (Instytut Teatralny, 2011) oraz w książce „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy Butō” Magdaleny Zamorskiej Zajmuje się Antropologią Teatru i filozofią sztuk performatywnych, Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

VIDEO-ART
“White Goat Ritual” (“Rytuał Białej Kozy”) łączy taniec butoh, muzykę elektroniczną czerpiąca z etnomuzykologicznych archiwów z Europy Wschodniej. i wielkoformatowe projekcje, które eksperymentują z formułą rozszerzonej rzeczywistości rytuału. Główną treścią projektu jest eksploracja symbolu kozy, która reprezentuje przezwyciężanie niepewności, zaradność i wytrwałość w obliczu przeszkód. W niektórych kulturach koza jest również związana z płodnością, okultyzmem i kontaktem ze śmiercią czy mrokiem. Główną ideą projektu jest stworzenie immersyjnego krajobrazu i umieszczenie w nim momentów o znaczeniu rytualnym. Ten unikalny mariaż form powstał w wyniku spotkania dwóch artystek, Agaty Sokół oraz Zosi Hołubowskiej, zaowocowawszy performansem ruchowo-dźwiękowym queerującym słowiańską tradycję.
W 2022 roku artystki połączyły siły z Joanną Zabielską, aby rozszerzyć performans o projekcje, tworząc skany 3D i filmy wideo w Symposium Lindabrunn. Zabielska wprowadziła do projektu ideę glitch jako wiodącą estetykę, kładącą akcent na queerową naturę projektu. Glitch zaprasza do wizualnego rozdźwięku, który podkreśla element świętej aktywności poza strukturą ego. AI, nie rozpoznając jednostek artystycznych jako dwóch odrębnych podmiotów, tworzy z nich kolektywny ciało-umysł. Efekt przywołuje ideę pandroginizmu.
Bio grupy:
White Goat Ritual” (“Rytuał Białej Kozy”) wyłonił się ze spotkania dwóch artystek, Agaty Sokół i Zosi Hołubowskiej, wspieranych na późniejszym etapie przez Joannę Zabielską. Został rozwinięty przez Zosię i Agatę poprzez serię improwizowanych performansów, inspirowanych słowiańską tradycją, zaprezentowanych na następujących festiwalach/wydarzeniach: Fala Occult Dźwięku (Warszawa 2021), Ars Cameralis (Katowice 2021), Warszawska Noc Muzeów (2022), Kultursommer Wien (Wiedeń 2022). W 2022 roku do duetu dołączyła Zabielska, która dodała warstwę wizualną w postaci wielkoformatowych projekcji, które zostały pokazane jako work-in-progress na wystawie "木漏れ日" (2023) w BUoY, Tokio.

BUTOHPOLIS. VI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SZTUKI BUTOH
cały program: link
ORGANIZATOR: Stowarzyszenie "Akademia Umiejętności Społecznych"
Współorganizator: Limen Butoh
Kuratorka: Sylwia Hanff
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧