Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

KONCERT MANIUCHY I KSAWEREGO

KONCERT MANIUCHY I KSAWEREGO
📅 Data: czwartek, 23 sierpnia 2018

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Wawer, Kinokawiarnia Stacja Falenica ul. Patriotów 44B (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


KONCERT MANIUCHY I KSAWEREGO z okazji 76. rocznicy zagłady gett w Otwocku, Falenicy i Rembertowie
Wystąpi duet: Maniucha Bikont (śpiew), Ksawery Wójciński (kontrabas) oraz djLenar

23 sierpnia 2018 r. o godz. 19.00 zapraszamy Państwa na niezwykły koncert specjalnie przygotowany na ten wieczór przez duet „Maniucha i Ksawery”.
Będzie to kolaż jazzowych improwizacji i ginących pieśni z terenów mazowieckich i poleskich. Muzycy wspólnie będą snuć opowieści przekraczające granice gatunków muzycznych i czasu. Zaczerpną brzmienia z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi, z tradycji i kultury żydowskiej.
Tematem wieczoru będą SNY i MARZENIA. Pojawią się kołysanki, wyliczanki, pieśni o pragnieniach dążeniach, tęsknocie oraz nawiązujące do filmu A.Forda „Mir kumen on” o miedzeszyńskim sanatorium, te o równości, wolności, lepszym świecie.

Poetyckie, kameralne, osobiste pieśni tradycyjne o losie będą się przeplatać z rytmicznymi, pełnymi wigoru pieśniami żydowskimi. Razem z Maniuchą i Ksawerym zagra djLenar. Będzie dekonstruował, dopełniał i współtworzył opowieść o snach i marzeniach, o zaginionym świecie i tragedii, jaka spotkała żydowskich mieszkańców Falenicy.
Dziecięca prostota i naiwność spotka się z przejmującym spokojem, smutkiem, pustką i melancholią. Wybrane motywy z piosenek z filmu „Mir kumen on” usłyszymy w wykonaniu specjalnie zaproszonych uczniów Wielokulturowego Liceum Humanistycznego im. Jacka Kuronia.

Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy!
W związku z prognozowanym dużym zainteresowaniem koncertem, bardzo prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc. Wstęp jest bezpłatny, ale pierwszeństwo wejścia będą miały osoby z listy. Wejściówki można rezerwować pod numerem telefonu 530 882 809

-----

MANIUCHA BIKONT
muzyczka, antropolożka, doktorantka wydziału Artes Liberales (UW), uczestniczka badań terenowych w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i w Rosji. Członkini zespołów muzycznych i teatralnych zajmujących się muzyką tradycyjną, rytuałami, improwizacją i niekonwencjonalnymi technikami wokalnymi.
Związana z Fundacją Muzyka Kresów (od 1999 r.), Stowarzyszeniem „Dom Tańca” (od 2006 r.), OPT „Gardzienice” (2005-2010), Chórem Kobiet (2010-2013). Od 2008 roku uczestniczka i współtwórczyni projektów Jagny Knittel realizowanych na ukraińskim i białoruskim Polesiu. Stypendystka Funduszu Wyszehradzkiego w katedrze etnomuzykologii w Akademii Muzycznej w Kijowie u Jewgena Jefremowa (2010/2011).
Wokalistka zespołów: Dziczka, Z lasu, Niewte, Gęba. W kapeli Tęgie Chłopy śpiewa i gra na tubie. Współpracuje z Prusinowski Kompania i innymi wykonującymi muzykę tradycyjną in crudo. Współpracuje z muzykami jazzowymi i awangardowymi, jak: Ksawery Wójciński, Assaf Talmudi, Shay Tsabari, Rafael Rogiński, Ilia Saytanov.
Prowadzi muzyczne warsztaty i potańcówki w Polsce, na Litwie, Ukrainie i w Rosji. Współpracuje przy muzyce do filmów i spektakli. Kuratorka koncertów na festiwalu Wszystkie Mazurki Świata. Związana z Kieleckim Taborem Domu Tańca.
Brała udział w nagraniach płyt: Oj Borom Borom, Pieśni z Ukrainy i Kolędy z Podlasia zespołu Dziczka, Where my complete beloved is zespołu Hera, Adieu Adama Struga, Ławeczka zespołu Warszawa Wschodnia, Dansing oraz Wesele kapeli Tęgie Chłopy.

KSAWERY WÓJCIŃSKI
kontrabasista i kompozytor, wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną.
Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Michael Zerang, Hamid Drake, Maniucha Bikont, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys, Szymon i Maurycy Wójcińscy.
Współtworzy formacje: Wójciński/Szmańda Quartet, Charles Gayle Trio. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów.

MANIUCHA I KSAWERY to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach muzycy przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w
opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia.
Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.
Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński zajęli pierwsze miejsce w kategorii Soliści Wokaliści na Turnieju Muzyków Prawdziwych (2015) organizowanym przez Filharmonię Szczecińską. Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja otrzymali w 2016 roku.
Istotę ich twórczości pięknie ujął Olo Walicki: „Duet głosu i kontrabasu to rzadkie połączenie. To odważny i śmiały ruch, żeby w tak małym składzie przygotować materiał koncertowy. Muzykom udało się to dzięki dojrzałości, zachowaniu minimalizmu oraz niebywałej precyzji wykonawczej. Mam na myśli nie tylko warstwę warsztatową, ale również odniesienia stylistyczne, kreowaną przez duet estetykę, głęboką znajomość źródeł, świadomość, do czego artyści się odnoszą, co z czym chcą połączyć. Ich gra jest pełna niuansów, uwrażliwia. Byłem oczarowany tak piękną, autentyczną i przekonującą propozycją tego duetu. Kontrabas tworzy tu autonomiczne środowisko, rozwinięcie emocjonalne muzyki duetu.
Ksawery jest kontrabasistą jazzowym, ale ma rzetelne wykształcenie akademickie, wie co robi, ma też dostęp do wielu technik wykonawczych i świadomie z nich korzysta. Śpiew i
instrument ‘rozmawiają ze sobą’. Kontrabas jest integralną częścią dialogu, który tworzy się na żywo i wybrzmiewa w naszych uszach. Partie Ksawerego są bardzo intuicyjnie i silnie związane z melodią śpiewu Maniuchy. Powstaje niezwykła rzecz.”

MARCIN LENARCZYK / djLenar - kompozytor, reżyser dźwięku
Jako reżyser dźwięku zajmuje się całym procesem filmowej produkcji dźwięku. Od pracy nad sound designem już na poziomie scenariusza, po nagrania na planie i postprodukcję finalizowaną zgraniem kinowym.
Otrzymał dwie nagrody indywidualne za najlepszy dźwięk na Koszalińskim Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film”. W 2016 roku był nominowany do nagrody Polskiej Akademii Filmowej “Orły” za najlepszy dźwięk do filmu „Córki Dancingu”.
Jest autorem instalacji dźwiękowej będącej częścią projektu "Hotel Polonia. Budynków Życie po życiu", zdobywcy głównej nagrody Złotego Lwa na 11.Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2008 roku.
Jego koncert w ramach Ars Acustica (corocznej fuzji radiostacji z całej Europy poświęconej sztuce dźwięku) był transmitowany przez Polskie Radio Pr.2 i retransmitowany przez najważniejsze europejskie stacje radiowe.

Opracowanie informacji o koncercie: Jolanta Pełka

W związku z prognozowanym dużym zainteresowaniem koncertem, bardzo prosimy o wcześniejszą rezerwację miejsc. Wstęp jest bezpłatny, ale pierwszeństwo wejścia będą miały osoby z listy. Wejściówki można rezerwować pod numerem telefonu 530 882 809.

-----

19 sierpnia 1942 r. hitlerowcy wywieźli z OTWOCKA do obozu zagłady w Treblince 8-10 tysięcy Żydów (ok. połowy mieszkańców miasta). Wcześniej mieszkali oni na terenie Otwocka i Karczewa, byli to także kuracjusze tutejszych sanatoriów i szpitali. Prawdopodobnie następnego dnia zostali oni zamordowani w komorach gazowych obozu w Treblince.
Jednocześnie niektórych Żydów Niemcy rozstrzeliwali na miejscu – 19 sierpnia w lesie przy ul. Reymonta zginęło ok. 600 osób. Rozstrzeliwania kontynuowano w sierpniu i wrześniu. Łącznie zastrzelono tam ok. 2000 osób, które zdołały ukryć się przed transportem śmierci. Od sierpnia 1949 r. w miejscu ich pochówku stoi kamień pamięci, odnowiony w roku 2012.
Żydzi stanowili przed wojną ok. 60% mieszkańców Otwocka. Urządzone tu przez Niemców getto było drugim pod względem wielkości w dystrykcie warszawskim, największym w naszym rejonie po wschodniej stronie Wisły. Żaden inny dzień nie zmienił historii Otwocka tak bardzo jak ten.
20 sierpnia 1942 r., w dzień po inicjującej zbrodnicze dzieło „likwidacji getta” w Otwocku, hitlerowcy uczynili to samo z gettem w FALENICY. Sześć i pół tysiąca jego mieszkańców załadowano do wysypanych niegaszonym wapnem bydlęcych wagonów i wywieziono do obozu zagłady w Treblince.
Razem z nimi pojechało na śmierć w komorach gazowych półtora tysiąca Żydów z getta w REMBERTOWIE, których tego samego dnia przepędzono na rampę kolejową w Falenicy. Trasa piętnastokilometrowego marszu znaczona była ciałami tych, co nie mieli siły iść w upale i bez wody.
Dzień później, w podobny sposób, zlikwidowano getto w Mińsku Mazowieckim. 26 sierpnia hitlerowcy przystąpili do mordowania żydowskich więźniów obozu pracy w KARCZEWIE. Akcja dobijania resztek Żydów linii otwockiej trwała aż do wiosny. W maju 1943 r. wysadzono w powietrze barak w tartaku Najwera, z uwięzionymi w nim ostatnimi Żydami falenickimi.
Tak znikła z naszych miejscowości społeczność żydowska, lokalna społeczność obywateli Rzeczypospolitej.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Wawer lub w kategoriach: koncert
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
☕ Postaw kawę