Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki! ;)

reklama
reklama

3. Festiwal Kwadrofonik - dzień 2

📅 Data: piątek, 15 grudnia 2017

⌚ Godzina rozpoczęcia: 19:00

📌 Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Anielewicza 6 (pokaż na mapie)

Szczegółowy opis poniżej ⬇️
reklama


Tegoroczny Festiwal KWADROFONIK skupia się wokół twórców i utworów muzycznych, których punktem wspólnym jest artystyczna reakcja i komentarz na przemiany i zjawiska społeczne otaczającego nas świata.

3. edycja Festiwalu w dużym stopniu kładzie nacisk na ukazanie i promocję niezwykle rzadko wykonywanych w Polsce kompozycji Frederica Rzewskiego, Steve'a Reicha, Juliusa Eastmana, które w ostatnich latach na stałe zagościły na najważniejszych festiwalach i muzycznych scenach świata. W tym roku zadamy pytanie: czy głównym celem sztuki jest tylko ukazywanie piękna i wzbudzanie emocji, czy również komentowanie otaczającej nas rzeczywistości?

PROGRAM DRUGIEGO DNIA FESTIWALU:

15 grudnia (piątek), godz. 19.00: Miłosz Pękala / Bartek Wąsik - KSENOFONIA. SYMFONIA DLA INNEGO // Royal String Quartet, Kwadrofonik, vj Wiktor Podgórski

"Ksenofonia" powstała na zamówienie Malta Festival Poznań, gdzie została wystawiona (2016) w formie plenerowego multimedialnego widowiska w reżyserii Jana Komasy, z muzyką Bartka Wąsika i Miłosza Pękali i choreografią Mikołaja Mikołajczyka. Obejrzało je około dziesięciu tysięcy osób zebranych na Placu Mickiewicza. Festiwal i zaproszeni do projektu artyści uczcili w ten sposób 60. rocznicę wydarzeń Poznańskiego Czerwca. Koncert w Muzeum POLIN będzie kameralną wersją widowiska, skupioną na muzyce, której towarzyszyć będą wizualizacje autorstwa VJ Wiktora Podgórskiego.

Temat "ostatniego polskiego powstania" - jak czasem nazywa się Czerwiec ’56 - dla Pękali i Wąsika stał się pretekstem do stworzenia kompozycji, której leitmotivem jest bunt jednostki i jego energia. Instrumenty smyczkowe (Royal String Quartet), instrumenty perkusyjne oraz fortepiany (Kwadrofonik), analogowe syntezatory i warstwa elektroniczna przywołują dźwiękowe tło epoki (usłyszymy także fragmenty przemówienia premiera Cyrankiewicza). Rutyna zuniformizowanego życia i monotonnej pracy jednak pęka, w jej wnętrzu kiełkuje bunt. “Ksenofonia” ma swoje dramatyczne, pełne napięcia "sceny zbiorowe", ale także momenty intymne. Sygnalizuje, że każdy protest zaczyna się od "raportu mniejszości": od niewielkich grup, od jednostek podejmujących ryzyko sprzeciwu. Pozbawiony jednoznacznego, odsyłającego do wydarzeń poznańskich kontekstu, utwór Wąsika i Pękali nabiera niespodziewanie nowych znaczeń. I zyskuje na aktualności.

15 grudnia (piątek), godz. 21.00: Steve Reich - DANIEL VARIATIONS // Kwadrofonik & Goście
Monika Wolińska - dyrygent

Korespondent "The Wall Street Journal", Daniel Pearl został zamordowany w Pakistanie 1 lutego 2002 roku. Związani z Al Kaidą sprawcy wrzucili nagranie z brutalnej egzekucji do Internetu. "Nazywam się Daniel Pearl" - powiedział dziennikarz do kamery, tuż przed śmiercią, i to zdanie usłyszymy w “Daniel Variations”. W swoim utworze Steve Reich cytuje też słowa króla Nabuchodonozora z biblijnej Księgi Daniela: "Miałem widzenie we śnie, które mnie przeraziło. Zaniepokoiły mnie myśli na moim łożu i widziadła powstałe w mojej głowie" (tłum. za Biblią Tysiąclecia). "Żyjemy w czasach, gdy potworne sny stają się rzeczywistością" - objaśniał ten wybór kompozytor.

“Daniel Variations” powstał w 2006 roku, na zamówienie ojca Daniela, Judei Pearla oraz Barbican Center. Rozpisany na cztery fortepiany, kwartet smyczkowy, dwa klarnety, sześcioro perkusistów i czworo śpiewaków, tworzy muzyczną przestrzeń, w której mroczne biblijne proroctwo zderza się z blaskiem emanującym z nazwiska dziennikarza (oznacza perłę).

"W żydowskiej tradycji nazwać kogoś, to nadać mu charakter - mówił w wywiadach Reich. - Na fotografiach osobowość Daniela Pearla wydaje się roztaczać blask". Charakterystyczne dla minimalizmu repetycje (w których powracają słowa dziennikarza), mogą więc kojarzyć się w "Daniel Variations" z powracającymi w regularnych odstępach światłami latarni morskiej przebijające ciemność. Wybór takiej formy hommage nie jest przypadkowy. Reporter Daniel Pearl był pasjonatem muzyki, którą traktował jako ważną część międzykulturowego dialogu. Jak mówi Steve Reich, "Daniel Variations" to hołd dla człowieka, który "z całym pięknem i groteskowością tej sytuacji, stał się symbolem tysięcy niewinnych ofiar, które zamordowano, podczas gdy zabiegały o to, by oddać sprawiedliwość wszystkim stronom".

===

Bezpłatne wejściówki do pobrania w internetwoym systemie sprzedaży - link - oraz w kasach Muzeum.

===

ORGANIZATOR:
STOWARZYSZENIE KWADROFONIK

WSPÓŁORGANIZATOR:
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

FUNDATORZY:
INSTYTUT MUZYKI I TAŃCA
Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu Muzyka i Taniec – Interwencje 2017.
MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA
Związek Artystów Wykonawców STOART

WSPÓŁPRACA:
Oficyna Artystyczna 13 Kotów

Scenę muzyczną Muzeum POLIN wspiera LOTTO.

To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach: koncert
reklama

Inne wydarzenia / informacje / polecane miejsca w Warszawie

reklama
📧 Zapisz się na newsletter 📧