Korzystasz z Internet Explorera 8 (lub starszego...)! W związku z tym:
- ta strona będzie prawdopodobnie wyświetlać się nieprawidłowo,
- najwyższy czas na aktualizację lub zmianę przeglądarki!

reklama
Możesz za darmo korzystać z waw4free, dzięki reklamom wyświetlanym na stronie. Staramy się, aby nie były irytujące. Dziękujemy za nieblokowanie reklam w naszym serwisie. :-)
reklama

Do usłyszenia na Placu Defilad - festiwal słuchowisk, vol. 6

Do usłyszenia na Placu Defilad - festiwal słuchowisk, vol. 6
data Data: 18 Lipca 2017, wtorek

data Godzina rozpoczęcia: 19:00

miejsce Miejsce: Warszawa - Śródmieście, Plac Defilad (pokaż na mapie)
18 lipca na Placu Defilad wysłuchamy: Adama Bochiński / Maciej Hamela „Bitwa pod Grunwaldem”.

Rozwój muzyki, sound artu oraz technologii rejestracji i obróbki dźwięku wywarł ogromny wpływ na sztukę teatru, zwłaszcza tzw. teatru radiowego. Od lat 60. eksperymentalne słuchowiska zacierają granicę między teatrem, reportażem, nagraniem terenowym, sound artem a muzyką. Wszak brzmienie i wysokość głosu mogą być wykorzystane jako elementy muzyczne, natomiast melodia, rytm czy dźwiękowa atmosfera mogą opowiadać słuchaczowi historię.

W Polsce – nie licząc pionierskiej twórczości Eugeniusza Rudnika oraz epizodów związanych przede wszystkim z legendarnym Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia – fenomen ów czekał na swój czas aż do początków XXI stulecia. Zaczęło się od obiegu niezależnego, któremu poświęciliśmy pierwszy, zeszłoroczny festiwali „Do usłyszenia na Placu Defilad”. Od tamtego czasu polskim słuchowiskiem eksperymentalnym zajęły się w sposób o wiele bardziej regularny i zinstytucjonalizowany „Krytyka Polityczna”, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Teatr Polskiego Radia. Pora więc usłyszeć, co dzieje się poza polskim podwórkiem. W krajach takich, jaki Niemcy, Austria, Kanada czy Australia słuchowisko eksperymentalne pozostaje od dekad gatunkiem nie wymagającym bynajmniej reanimacji. Raczej żywym i rozkwitającym, mającym swoją historię, nurty i gatunki.

Dlatego w tym roku na Placu Defilad posłuchamy między innymi amerykańskiej symfonii pistoletów (Negativeland – Guns), kanadyjskiego portretu Cage'owskiego Nowego Jorku (Chantal Dumas -40° Nord - 73° West) oraz francuskiego raportu statystycznego dotyczącego katastrof lotniczych (Dinah Bird, Jean-Philippe Renoult – Take a Flight). Z kolei Włoch Alessandro Bosetti przedstawi druzgocący – afrykański portret zachodniej awangardy (African Feedback), a Serb Arsenij Jovanovic - kantatę z przemówień najmroczniejszych XX-wiecznych dyktatorów (La Parata). Duży nacisk położyliśmy też na ideowe bogactwo i pluralizm prezentacji: z jednej strony posłuchamy dźwiękowej krytyki amerykańskiego militaryzmu (Gregory Whitehead - On the Shore Dimly Seen) oraz naturalistycznego pejzażu dźwiękowego polskich manifestacji politycznych, z drugiej zaś – eseju radiowego poświęconego kulturowemu fenomenowi „Bitwy pod Grunwaldem” Jana Matejki.

Co ciekawego dzieje się na świecie? Odpowiedź w każdy wtorek od 13 czerwca do 15 sierpnia na Placu Defilad. Słuchowiska usłyszymy w różnych formach - w znanej z zeszłego roku konwencji silent disco, na placu, w teatrze czy w wersji... kinowej. Do usłyszenia!

Organizator: STUDIO / Plac Defilad
Partner: Bôłt Records
Kurator: Michał Mendyk
Dramaturg: Wojtek Zrałek-Kossakowski
newsletter
Podoba Ci się to wydarzenie?
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi!
reklama

Zobacz też

reklama