Beton Film Festival
Rozbiórka
29-30.04.17
Kino AMONDO
Bliski wschód - jak kraje Syrii, Egiptu, czy Libii - z perspektywy europejskiej twierdzy wydaje się być odległy, inny, niezrozumiały. Medialne doniesienia ukazują cierpienie ludzi, góry gruzów pokrywające miasta, śmierć i pożogę. Jednocześnie przekaz wizualny z regionów, które po Arabskiej Wiośnie pogrążyły się w chaosie i konflikcie, wyraźnie upraszcza, generalizuje i orientalizuje ludność cywilną i kompleksową sytuację geopolityczną regionu. Obraz cudzego cierpienia dociera do nas w abstrakcyjnych liczbach, w fotografiach fetyszyzujących ruiny i śmierć. Godne przedstawienie siebie, swojego miejsca, przyjaciół, czy rodziny staje się zatem kolejnym frontem, na którym podjęta zostać musi walka o inny rodzaj relacji politycznych i społecznych. Beton Rozbiórka w miejsce zalewu fake news proponuje filmy dokumentalne, wskazujące na możliwość emancypacyjnej, terapeutycznej, dowodowej, czy afektywnej reprezentacji na Bliskim Wschodzie. Zaprezentujemy również filmy reprezentujące festiwale architektoniczne z Czech, Słowacji i Węgier, portretujące życie codzienne mieszkańców środkowo-europejskich krajów gdzie — pomimo bezpieczeństwa i pokoju — coraz częściej do głosu dochodzą duchy burzliwej przeszłości.
Kalendarz:
29 Kwietnia
16.00
Visegard Collection - Kolekcja filmów z Czech, Słowacji, Polski i Węgier
/ A collection films from Czech Republic, Slovakia, Poland and Hungary
/ 81’
napisy ang.
19.00
Ostatnie dni miasta / Akher Ayam El Madina
reż. Tamer El Said / Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie 2016 / 118’
napisy pl.
21.00
Bar
30 Kwietnia
18.00
Maskoon / Haunted
reż. Liwaa Yazji / Syria 2014 / 113’
napisy ang.
21.00
Manazil Bela Abwab / Houses Without Doors
reż. Avo Kaprealian / Syria, Liban 2016 / 90’
napisy ang.
Program:
Ostatnie dni miasta / Akher Ayam El Madina
reż. Tamer El Said / Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie 2016 / 118’
napisy pl.
35-letni Khalid pracuje nad filmem, który ma oddać ducha czasu, uchwycić puls rodzinnego Kairu, gdy stary świat sypie się i kruszy. Na myśl o więzi z miastem nie opuszcza go elegijny ton, przeczucie końca przenika wszystkie działania. Khalid musi opuścić swoje mieszkanie w śródmieściu, bliscy powoli odchodzą, a tęsknota za niespełnioną miłością wciąż spędza mu sen z powiek. Podczas gdy montażysta załamuje ręce, reżyser dyskutuje z przyjaciółmi o bliznach, jakie miasto może po sobie zostawić, i przegląda nagrany materiał, poszukując elementu łączącego w całość obrazy, wspomnienia i impresyjne epizody. Tamer El Said swój debiut realizował od 2007 roku, z 250 godzin nagrań zbudował dwugodzinny mozaikowy portret Kairu przed rewolucją, przysypanego pyłem miasta w kolorze piasku, wypełnionego ruchem i szumem niczym morze, jednocześnie zbuntowanego i hołdującego tradycji. Film otrzymał Grand Prix 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty
Maskoon / Haunted
reż. Liwaa Yazji / Syria 2014 / 113’
napisy ang.
W swoim dokumencie syryjska reżyserka Liwaa Yazji przygląda się konsekwencjom konfliktu wojennego. Odwiedza swoich przyjaciół i osoby wcześniej jej nieznane. Portretuje ich domy, które przez wojnę straciły status własności. Tworzy kolektywną opowieść o niekończącym się ruchu migracji, który w tym regionie trwa od 70 lat. Co zabiera się ze sobą w taką podróż? W jakim stanie zostawiane są mieszkania, do których już być może nigdy się nie wróci? Czym jest jeszcze dom? Czy jego odbudowanie gdzie indziej jest w ogóle możliwe?
Manazil Bela Abwab / Houses Without Doors
reż. Avo Kaprealian / Syria, Liban 2016 / 90’
napisy ang.
Obserwując miasto z balkonu swojego rodzinnego mieszania w Aleppo, Avo Kaprealian zaczął prowadzić kronikę konfliktu i przemocy. Midan, dzielnica w której mieszka, jest głównie zamieszkała przez ludzi o podobnych jak on doświadczeniu wygnania — potomków osób ocalałych z ludobójstwa w Armenii, którzy porzucili swoje domy w obecnej Turcji i zamieszkali w Syrii. W momencie gdy wojna dotarła również na ulicę jego domu, Kaprealian skierował obiektyw swojej kamery do wnętrza mieszkania, aby uchwycić codzienne życie jego rodziny w otoczeniu ostrzałów snajperów. Za pomocą odniesień do historii kina, reżyser stara się oswoić przerażającą teraźniejszość i traumatyczną przeszłość. Za pomocą swojego filmu próbuje stworzyć dające katharsis prywatne archiwum, gdzie wymyślone wydarzenia z wyobraźni łączą się z faktycznie przeżytym bólem i głębokim żalem.
Visegard Film Collection
To Hide Under Cover of Darkness and Make Things Invisible
dir. Andrea Kalinová, Martin Zaiček, Zuzana Žabková, Lucie Mičiko / Slovakia 2015 / 7’
Superjednostka
dir. Teresa Czepiec / Poland 2014 / 20’
Rounding Off
dir. Zsolt Keserue, Levente Polyák, Ágnes Dénes / Hungary 2007 / 24’
For Eternity Relics of Socialist Architecture
dir. Haruna Honcoop / Czech Republic 2016 / 30’
The Central European Architecture Film Exchange is financially supported by the International Visegrad Fund.
Zdjęcie: Grześ Czaplicki
Plakat: Konrad Ippohorski-Lenkiewicz
Wstęp bezpłatny.
To wydarzenie już minęło.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia w dzielnicy Śródmieście lub w kategoriach:
film
film